вторник, 5 марта 2013 г.

Списание топлива в зимний период

 В зимовий період несприятливі погодні умови призводять не тільки до незручностей учасників дорожнього руху, а й до підвищення витрат палива. Пропонуємо огляд особливостей використання коефіцієнтів підвищення, порядок розрахунку норм витрат палива, відображення в бухгалтерському і
податковому обліку операцій списання палива в холодну пору року.
   
   Списання паливно-мастильних матеріалів (далі ПММ) здійснюється виходячи з даних про пробіг автомобіля, визначених на підставі подорожнього листа, та норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 № 43 зі змінами та доповненнями (далі – Наказ №43). Нагадаємо, що Наказом Міністерства інфраструктури України від 24 січня 2012 року № 36 «Про затвердження Змін до Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті» були внесені зміни до норм витрат ПММ, проте деякі нововведення Наказу №43 ми починаємо застосовувати лише зараз. Тож, поетапно розглянемо механізм розрахунку, порядок відображення витрат ПММ в бухгалтерському та податковому обліку.
   
   1) Загальний алгоритм визначення (розрахунку) норм витрат ПММ для різних типів рухомого складу автомобільного транспорту (в таблиці розглянуті найпоширеніші варіанти)
   
Розрахунок нормативних витрат палива для різних типів рухомого складу автомобільного транспорту
№ п/пКатегорія автомобіляФормулаНормативно-правова база
1
Для легкових автомобілів і автобусів
Qн = 0,01 · Hs · S · (1 + 0,01 · K∑),   де:  - нормативна витрата палива, літри, (м3); Hs - базова лінійна норма витрати палива, л/100 км (м3/100 км), S - пробіг автомобіля, км, K∑ - сумарний коригуючий коефіцієнт, %.
У разі використання в автомобілях (у тому числі автобусах) автономних (незалежних) обігрівачів нормативна витрата палива на роботу обігрівача додається до загальних нормативних витрат і її максимально можливе значення розраховується таким чином:
Qон = Hон х 0,01 х KТ х tон , де:
Qон — максимально можливе значення нормативної витрати палива на роботу обігрівача, літри; Hон— базова норма витрати палива на роботу автономного обігрівача (додаток Г до Наказу №43), л/год.  — відсоток використання потужності обігрівача залежно від фактичної температури повітря в холодну пору року (визначається відповідно до пп. 1.8 Наказу №43); tон — обґрунтована та належним чином задокументована тривалість роботи автономного обігрівача.
п.4.1,4.2 Наказу №43
2Для бортових вантажних автомобілів і сідельних тягачів у складі автопоїздів, автомобілів-фургонів та вантажопасажирських автомобілів, які виконують роботу, що обліковується в тонно-кілометрах.Qн = 0,01 · (Нsan· S + Hw· W) · (1 + 0,01 · K∑), де:
Нsan - лінійна норма витрати палива на пробіг автопоїзда:Нsan = Hs + Hg · Gnp , л/100 км(м3/100 км), де Hs - базова лінійна норма витрати палива на пробіг автомобіля, л/100 км (м3/100 км),Hg - норма витрати палива на одну тонну спорядженої маси причепа або напівпричепа згідно з п. 1.4, л/100 т·км (м3/100 т·км),Gnp - споряджена маса причепа або напівпричепа, т,Hw - норма на транспортну роботу згідно з п. 1.3, л/100 т·км (м3/100 т·км), W - обсяг транспортної роботи, т·км (W = Gван· Sван, де Gван - маса вантажу, Sван - пробіг з вантажем).
п.4.4 Наказу №43
3Для автомобілів-самоскидів та самоскидальних автопоїздівQн = 0,01 · Hsanc · S · (1 + 0,01 · K∑) + Hz · Z, де:
Hsanc - лінійна норма витрати палива самоскидального автопоїзда, л/100 км (м3/100 км), Hsanc = Hs + Hw · (Gnp + 0,5 · g), де Hs - базова лінійна норма витрати палива на пробіг автомобіля-самоскида з урахуванням транспортної роботи, л/100 км (м3/100 км), Hw - норма витрати палива на транспортну роботу і споряджену масу причепа або напівпричепа згідно з п. 1.3, л/100 т·км (м3/100 т·км), Gnp - споряджена маса причепа або напівпричепа, т, g - вантажність причепа, т; Hz - норма витрати палива на їздку з вантажем автомобіля-самоскида згідно з п. 1.5, л (м3); Z - кількість їздок з вантажем.
п.4.5 Наказу №43
   
   Звертаємо увагу, що у випадку застосування одночасно кількох коригуючих коефіцієнтів розраховується сумарний коефіцієнт коригування, який дорівнює сумі надбавок (зменшуючі коригуючі коефіцієнти є від'ємними). Розраховується сумарний коефіцієнт коригування за формулою: K = K1 + K2 +... + Кn
   
   
Перелік коефіцієнтів, які використовуються при розрахунку сумарного коефіцієнта коригування

   
№ п/пКоефіцієнтНаказ №43 зі змінами та доповненнями (К1-Кn)
Коефіцієнти підвищення
(підприємства обирають самостійно за умови, що це буде належним чином обґрунтовано і задокументовано),
застосування не обов’язкове
1Коефіцієнт підвищення норм витрат палива під час роботи в холодну пору рокупп 3.1.1-3.1.1.2
2Коефіцієнт підвищення норм витрат палива під час роботи в гірській місцевості та/або на маршрутах із горбистим рельєфомпп.3.1.2
3Коефіцієнт підвищення норм витрат палива при роботі на дорогах зі складним планом (наявність в середньому на 1 км шляху більше п'яти заокруглень радіусом менше 40 м, тобто на 100 км шляху не менше 501 повороту)пп.3.1.3
4Коефіцієнт підвищення норм витрат палива при роботі в міських умовахпп.3.1.4
5Коефіцієнт підвищення норм витрат палива під час робіт з частими зупинкамипп.3.1.5
6Коефіцієнт підвищення норм витрат палива під час, що потребують понижених швидкостейпп.3.1.6 (заборонено одночасно застосовувати коефіцієнти зазначені в пп.3.1.6,3.1.7, 3.1.8)
7Коефіцієнт підвищення норм витрат палива під час роботи поза межами доріг загального користуванняпп.3.1.7 (заборонено одночасно застосовувати коефіцієнти зазначені в пп.3.1.6,3.1.7, 3.1.8)
8Коефіцієнт підвищення норм витрат палива під час робіт у надважких дорожніх умовах на дорогах загального користуванняпп.3.1.8(заборонено одночасно застосовувати коефіцієнти зазначені в пп.3.1.6,3.1.7, 3.1.8)
9Коефіцієнт підвищення норм витрат палива для нових автомобілів та двигунівпп.3.1.9
10Коефіцієнт підвищення норм витрат палива для автомобілів з тривалим строком експлуатаціїпп.3.1.10
11Коефіцієнт підвищення норм витрат палива для вантажних автомобілів при погодинній роботіпп.3.1.11
12Коефіцієнт підвищення норм витрат палива під час навчальної поїздкипп.3.1.12 (заборонено одночасно застосовувати з коефіцієнтами, зазначеними в пп.3.1.5 -3.1.6)
13Коефіцієнт підвищення норм витрат палива на підтримання прийнятних (комфортних) умов у салоні автомобіляпп.3.1.13
14Коефіцієнт підвищення норм витрат палива під час їзди на дорогах загального користування за межами міста, а також на дорогах, що проходять через населені пункти та позначені знаком 5.47 Правил дорожнього рухупп 3.1.14 Заборонено використання коефіцієнта, зазначеного в цьому підпункті, одночасно із коефіцієнтами, зазначеними в підпунктах 3.1.3 - 3.1.8.
15Коефіцієнт підвищення норм витрат палива для оперативних транспортних засобів, які обладнані спеціальною світловою і звуковою сигналізацією та виконують невідкладні службові завдання, пов'язані з підвищеними швидкостями рухупп.3.1.15
Коефіцієнти зменшення витрат палива (обов’язкові для застосування)
16Коефіцієнти зниження норм витрат палива під час роботи за межами населених пунктівпп.3.2.1-3.2.2
17Коефіцієнти зниження норм витрат палива за умови експлуатації міських автобусів у режимі на «замовлення»пп.3.2.3
   
   Тепер детальніше розглянемо принцип використання коефіцієнтів підвищення, які пов’язані з кліматичними умовами в холодну пору року.
   
   Відповідно до п.3.1. Наказу №43 норми витрат палива підвищуються в холодну пору року залежно від фактичної температури повітря навколишнього середовища. Зазначимо, що однозначний механізм застосування (розрахунку) коефіцієнту збільшення (надбавки) Наказом №43 не визначено – його застосування та умови розрахунку самостійно обирає підприємство. Систематизуємо для зручності порядок розрахунку та документальне підтвердження доцільності використання коефіцієнтів, які можуть бути обраними підприємством у вигляді таблиць.
   
№п/пФактична температура повітря навколишнього середовищаЗначення коефіцієнтуПорядок застосування коефіцієнту підвищення норм витрат палива під час роботи в холодну пору року, показники для розрахунку (примітки до п.3.1.1-3.1.2 Наказу №43)
п.3.1.1 Надбавка застосовується залежно від фактичної середньої (для звітного періоду експлуатації) температури повітря в межах певного діапазону за даними Українського гідрометеорологічного центру Державної гідрометеорологічної служби, інших достовірних офіційних джерел або за результатами власних вимірювань, належним чином задокументованих.
1від 0° C (включно) та до -5° Cдо 2%Звітний період експлуатаціїобирається за рішенням керівництва підприємства, для всього автотранспортного парку підприємства може бути встановлений єдиний звітний період, а також у разі потреби , індивідуальні звітні періоди для кожного транспортного засобу.
2нижче ніж -5° C та до -10° C включнодо 4%Розрахунок- для розрахунків може братися значення середньодобової температури, або, в разі потреби, середньої температури за певну частину доби (ніч, ранок, день, вечір), або їх комбінації (наприклад, середня температура за ранок-день або за ранок-день-вечір тощо), що припадає на час експлуатації техніки;
- середнє значення може бути встановлено на підставі температур на час початку і кінця руху відповідно до записів у дорожніх листах та/або інших звітних документах тощо;
- можуть виділятися окремі періоди (час) експлуатації та пробіг що йому відповідає, із встановленням на ці періоди (частину маршруту) індивідуальних значень надбавки (наприклад, рух у нічний час у холодну пору року при температурі, що є значно нижчою за середньодобову тощо);
- для окремих автомобілів або всього автотранспортного парку підприємства може бути встановлено фіксоване значення надбавки на будь-який період, за умови, що різниця між фактичною середньою температурою повітря навколишнього середовища, що припадає на час експлуатації техніки, за цей період та температурою, що відповідає початку дозволеного використання обраного значення надбавки, не перевищує 5° C (наприклад, застосуванням мінімально можливих значень надбавки);
- під час здійснення перевезень в інші кліматичні зони, у тому числі за межі України, коригуючий коефіцієнт встановлюється з урахуванням температурних умов початкового і кінцевого (а за потреби і проміжних) пунктів прямування. За межами України значення температури повітря визначаються за результатами належним чином задокументованих власних вимірювань або за даними Українського гідрометеорологічного центру Державної гідрометеорологічної служби, метеорологічних служб інших країн, інших достовірних офіційних джерел;
- рекомендується застосовувати надбавку на роботу в зимових умовах залежно від частини їздок на короткі відстані (менше 5 км) у загальному пробігу автомобіля (більші значення надбавки слід застосовувати в умовах значної частини їздок на короткі відстані). Якщо середня довжина їздки у загальному пробігу автомобіля перевищує 10 км рекомендується застосовувати мінімально можливі значення надбавки на роботу в зимових умовах.
3нижче ніж -10° C та до -15° C включнодо 6%
4нижче ніж -15° C та до -20° C включнодо 8%
5нижче ніж -20° C та до -25° C включнодо 10%
6нижче ніж -25° Cдо 12%Документування-    конкретний порядок врахування кліматичних умов під час розрахунків нормативних витрат палива визначається за рішенням керівництва підприємства та затверджується відповідним наказом (розпорядженням) по підприємству;
-    у разі використання власних вимірювань температури керівництво підприємства призначає відповідальну особу та організовує ведення на постійній основі відповідного журналу;
-    записів у дорожніх листах та/або інших звітних документах тощо.
п.3.1.1.2 Додатково до надбавки зазначеної в п.3.1.1 За рішенням керівництва підприємства можуть застосовуватись, за потреби, такі значення надбавки на пробіг перших 2 км або на пробіг на коротку відстань, довжина якої менше 2 км (після попередньої перерви із вимкненим двигуном тривалістю не менше однієї години), залежно від фактичної середньої температури повітря.
1від 0° C (включно) та до -5° C-    до 2%Звітний період експлуатації-    порядок застосування коефіцієнта, зазначеного в пп. 3.1.1.2, залежно від фактичної температури повітря навколишнього середовища такий самий, як і до пп. 3.1.1.1.
-    надбавка, зазначена в пп. 3.1.1.2, додається до надбавки, зазначеної в пп. 3.1.1.1, під час розрахунків нормативних витрат палива на частину маршруту - на пробіг перших 2 км або на пробіг на коротку відстань, що менше 2 км, - лише у визначених пп. 3.1.1.2 умовах експлуатації;
-    надбавку, зазначену в пп. 3.1.1.2, рекомендується застосовувати у разі великої кількості поїздок на короткі відстані (після тривалої перерви із вимкненим двигуном) у загальному пробігу автомобіля.
2нижче ніж -5° C та до -10° C включно - до 4 %-    до 4%
3нижче ніж -10° C та до -15° C включно-    до 6%Розрахунок
4нижче ніж -15° C та до -20° C включно-    до 8%
5нижче ніж -20° C та до -25° C включно-    до 10%ДокументуванняПорядок застосування цього коефіцієнта повинен бути введений в дію відповідним наказом (розпорядженням) керівництва підприємства. Відповідні умови експлуатації, що передбачають перед початком руху перерву із вимкненим двигуном тривалістю не менше однієї години, повинні бути належним чином задокументовані (записами відповідальних осіб у дорожніх листах та/або інших звітних документах).
6нижче ніж -25° C-    до 12%
   
   
Коефіцієнт підвищення норм витрат палива на підтримання прийнятних (комфортних) умов у салоні автомобіля
пп.3.1.13 На підтримання прийнятних (комфортних) температурних умов у салоні автомобіля, а також забезпечення належної оглядовості тощо залежно від фактичної температури повітря навколишнього середовища
№п/пНа обігрів салону, скла тощо залежно від фактичної температуриУ разі обґрунтованого використання автономних (незалежних) систем обігріву (за умови відсутності в додатку Г до Наказу №43 норм витрат палива)Порядок розрахунку, умови використання
Фактична температураЗначення коефіцієнтуФактична температураЗначення коефіцієнту
1нижче ніж +5° C та до -5° C включнодо 0,5%нижче ніж +5° C та до -5° C включнодо 4%- Для всіх автомобілів, крім автобусів, значення надбавки, зазначеної в цьому підпункті, коригується залежно від робочого об’єму двигуна шляхом множення її базового значення на умовний коефіцієнт використання потужності двигуна КВП, що дорівнює КВП = 2000 / Vр, де Vр — робочий об’єм двигуна у кубічних сантиметрах. Порядок застосування коефіцієнта залежно від температури повітря навколишнього середовища такий самий, як і порядок визначений в пп.3.1.1 Наказу №43
2нижче ніж -5° C та до -15° C включнодо 1 %;нижче ніж -5° C та до -15° C включнодо 6%
3нижче ніж -15° C та до -25° C включнодо 1,5 %;нижче ніж -15° C та до -25° C включнодо 8%
4нижче ніж -25° Cдо 2 %.нижче ніж -25° Cдо 10%
   
   Проаналізувавши механізм розрахунку та чинні норми законодавства, наводимо зразок Наказу про встановлення норм витрат палива на підприємстві з урахуванням роботи в холодну пору року :
   
Зразок
(Реквізити підприємства)
   
НАКАЗ №
   
м. Київ
«___»_________2012 р.
   
«Про затвердження норм витрат палива на роботу легкових автомобілів»
   
Для організації роботи автомобільного транспорту на підприємстві, забезпечення обліку та списання палива відповідно до Наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті» від 10.02.1998 року №43, Наказу Міністерства інфраструктури України «Про затвердження Змін до Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті» від 24 січня 2012 року № 36    
   
НАКАЗУЮ:
   
1. Затвердити норми витрат палива по підприємству для легкових автомобілів, наведених в таблиці, згідно з Додатком А до Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті :    
   
№п/пМодель (модифікація) автомобіля, реєстраційний номерНорма витрати палива, л/100 км
   
   
2. Затверджені цим наказом норми витрати палива можуть бути збільшені у розмірі та за умов наведених в Таблиці:    
   
№п/пКоефіцієнтУмоваЗначення коефіцієнтупп. Наказу №43 від 10.02.1998
1Коефіцієнт підвищення норм витрат палива в холодну пору рокуРобота в холодну пору року – в залежності від фактичної температури повітря:пп.3.1.1
від 0° C (включно) та до -5° Cдо 2%
нижче ніж -5° C та до -10° C включнодо 4%
нижче ніж -10° C та до -15° C включнодо 6%
нижче ніж -15° C та до -20° C включнодо 8%
нижче ніж -20° C та до -25° C включнодо 10%
нижче ніж -25° Cдо 12%
2Коефіцієнт підвищення норм витрат палива при роботі в міських умовахРобота в межах міст, а також поселеннях міського типу та інших населених пунктах за наявності в них регульованих перехресть (світлофорів)до 5 %;пп. 3.1.4
Робота в межах міст Алчевськ, Біла Церква, Бровари, Вінниця, Горлівка, Дніпродзержинськ, Євпаторія, Єнакієве, Житомир, Івано-Франківськ, Кам'янець-Подільський, Керч, Кіровоград, Краматорськ, Кременчук, Кривий Ріг, Лисичанськ, Луганськ, Луцьк, Макіївка, Маріуполь, Мелітополь, Миколаїв, Нікополь, Павлоград, Полтава, Рівне, Севастополь, Сєверодонецьк, Сімферополь, Слов'янськ, Суми, Тернопіль, Ужгород, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернігів, Чернівці, Ялтадо 10%
Робота в межах міст Дніпропетровськ, Донецьк, Запоріжжя, Київ, Львів, Одеса, Харківдо 15%
3Коефіцієнт підвищення норм витрат палива для автомобілів з тривалим строком експлуатаціїДля автомобілів, що експлуатуються більше 5 років із загальним пробігом понад 100 тис. кмдо 3 %пп.3.1.10
більше 8 років або із загальним пробігом понад 150 тис. кмдо 5%
більше 11 років або із загальним пробігом понад 250 тис. кдо 7 %
більше 14 років або із загальним пробігом понад 400 тис. кмдо 9 %.
   
3. Надбавка, зазначена в ряд.1 таблиці, застосовується залежно від фактичної середньої температури в межах певного діапазону за даними Українського гідроме-теорологічного центру Державної гідрометеорологічної служби. Середнє значення встановлюється на підставі температур на час початку і кінця руху відповідно до записів у дорожніх листах.
   
4. Надбавка, зазначена в ряд.2 таблиці в разі експлуатації автотранспорту поза межами міста не застосовується.
   
5. Надбавка, зазначена в ряд.3 таблиці, застосовується лише у разі документально підтвердженої необхідності та у мінімально можливому розмірі.
   
6. Затверджені цим наказом норми витрати палива повинні бути зменшені у розмірі та за умов наведених в Таблиці. Використання понижуючих коефіцієнтів є обов'язковим (включаючи здійснення перевезень у приміській зоні та певної частини пробігу в межах міст, з умовами руху, наближеними до умов руху по авто-магістралі).    
   
№п/пКоефіцієнтУмоваЗначення коефіцієнтупп. Наказу №43 від 10.02.1998
1Коефіцієнти зниження норм витрат палива під час роботи за межами населених пунктівРобота за межами населених пунктів на дорогах загального користування, у тому числі на дорогах, що проходять через населені пункти та позначені знаком 5.47 Правил дорожнього руху, із максимально дозволеною швидкістю відповідно до дорожніх знаків та Правил дорожнього руху, що не перевищує 90 км/год. залежно від швидкості та фактичних потребвід -15 % до -30 %;пп.3.2.1, 3.2.2
Робота за межами міст на дорогах, позначених знаком 5.1 Правил дорожнього руху, із максимально дозволеною відповідно до дорожніх знаків та Правил дорожнього руху швидкістю вище ніж 90 км/год.від -15 % до -30 %;
у разі необхідності пересування із дозволеними відповідно до дорожніх знаків та Правил дорожнього руху швидкостями вище ніж 90 км/год. та до 110 км/год. включновід-10 % до -20 %
у разі обґрунтованої необхідності пересування із дозволеними відповідно до дорожніх знаків та Правил дорожнього руху швидкостями вище ніж 110 км/год. залежно від фактичних потреб (наведені значення коефіцієнта не можуть встановлюватися на постійній основі, а тільки в окремих випадках за рішенням керівництва підприємства).від -5 % до -10 %
   
7. Ознайомити із положенням цього наказу відповідальних осіб.    
   
   
Директор ___________________/_____________/    
   
З наказом ознайомлені:    
   
Головний бухгалтер ______________/__________/    
   
Водій ________________________/__________/    
   
   
   2) Бухгалтерський облік
   
   Бухгалтерський облік витрат ПММ здійснюється на підставі П(С)БО 9 «Запаси», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20 жовтня 1999 р. № 246, П(С)БО 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 р. № 318. Витрати на ПММ списують у фактичних розмірах (реально витрачених) на підставі даних первинних документів.
   
   3) Податковий облік 
   
   В податковому обліку підприємства керуються нормами Податкового кодексу. Пунктом 138.2 ст. 138 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі - Кодекс), визначено, що витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II Кодексу. Витрати на придбання пально-мастильних матеріалів можуть бути віднесені до складу витрат платника податку. При цьому у податковому обліку витрати класифікуються залежно від використання основних засобів, зокрема, придбання пально-мастильних матеріалів (загальновиробничі, адміністративні, витрати на збут) (ст. 138 ПКУ). 
   
   Порядок списання ПММ роз’яснено в консультації ДПІ, розміщеній в єдиній базі податкових знань, категорія 110 «Податок на прибуток підприємств», підкатегорія 110.07.22 «документи, що підтверджують витрати»: «Списання фактично витрачених ПММ для транспортних засобів ведеться на підставі подорожніх листів. Форма подорожнього листа легкових автомобілів визначена наказом Держкомстату України від 17.02.98 № 74 «Про затвердження типової форми первинного обліку роботи службового легкового автомобіля та Інструкції про порядок її застосування».Форма подорожнього листа вантажних автомобілів затверджена спільним наказом Міністерства транспорту, міністерства статистики від 29.12.95 № 488/346 «Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля».Списання ПММ здійснюється згідно з фактичною вартістю витрачених ПММ з урахуванням норм витрат, наведених у наказі Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. № 43 «Про затвердження норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті» зі змінами та доповненнями».
   
    Список використаних нормативно-правових актів
   
   Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV
   Наказ Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. № 43 «Про затвердження норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті»
   П(С)БО 9 «Запаси»
   П(С)БО 16 «Витрати»
   Податковий кодекс України
   
   
   Котовська К.І., бухгалтер-експерт
   Аудиторська компанія «Глобал Фінанс Консалтинг»
   http://www.gfc.biz.ua/

Комментариев нет:

Отправить комментарий